search
top

Guinness Tukanen – Del 1: Pelikanen

Guinness blev etableret i 1759, men det var først mod enden af 1920erne de startet med bevidste reklamekampagner.  Dette er ret sent i forhold bryggerierne her hjemme.  Tuborg startet jo allerede i 1900 med Tuborgmanden.

De havde overlevet med mund til mund metoden i 170 år, men i 1928 vandt bureauet S.H.Benson Guinness kontoen.  De kom hurtig op med slagordene – “Guinness is good for you,” “My goodness, my Guinness,” og “Guinness for strength”.  De kom også op med “Drink Guinness for a healthy baby and painless birth”, men den blev ikke så populær som de andre.

Gule Gardiner og Klassikere

S.H Benson hadde den kreative artisten John Gilroy som fik ansvaret for Guinness.  Under en tur Zoo i 1934, fik han ideen til at lave en serie med forskellige eksotiske dyr. Han brugte pelikan, struds, skildpadde, søløve kænguru og en tukan.   Pelikanen skulle blive hovedfiguren.  Gilroy ville at briterne skulle drikke ”A Guinness a Day”.  Han tegnet derfor en pelikan med næbbet fuldt af 7 Guinness, en for hver dag,   Udover dette lavet de et vers:

A wonderful bird is the pelican,
Its bill can hold more than its belly can.
It can hold in its beak
Enough for a week
I simply don’t know how the hell he can
.

Dette blev ingen hit.  Om det var at man måske troede at han ville drikke alle syv på en gang, eller at de brugte det stærke ord som hell.

Dette gjorde vejen klar for tukanen som blev maskotten i mange tiår.  Følg med!

Ølplakate

Comments are closed.

top
Get Adobe Flash player